Kundupplevelse by Design – hur du tar kontroll över den upplevelse ni skapar för era kunder
De flesta företag överskattar den kundupplevelse de levererar. Så här tar du kontroll och skapar exceptionell Kundupplevelse by Design.
Det är viktigt att vårda sina kundrelationer – det inser de allra flesta. Det är inte heller någon nyhet att det har blivit svårare att göra kunderna nöjda. I takt med att omvärlden och konkurrensen ändras ställer kunderna högre krav på den totala upplevelsen som företag levererar.
Företag blir jämförda med de bolag som är bäst i klassen på kundupplevelse, utan att kunderna inser hur svårt det kan vara att uppnå den nivån. Att reaktivt hantera kundklagomål eller att fokusera enbart på pris, funktion och kvalitet hos produkten räcker inte längre. Företag behöver fundera på hur de medvetet och proaktivt kan skapa en exceptionell kundupplevelse. Vi kallar det Kundupplevelse by Design.
Att det inte är helt enkelt att uppnå god kundupplevelse kan vi konstatera i våra kontinuerliga diskussioner med företagsledare och i genomförda marknadsstudier. Inte minst råder en begreppsförvirring som hindrar många företag från att arbeta effektivt med frågan. Många företag vet inte heller vad kunderna tycker om dem egentligen och överskattar den kundupplevelse de levererar.
I den här artikeln reder vi ut begreppen och visar hur du aktivt kan ta kontroll över den upplevelse ni skapar för era kunder. Vi lyfter också fram tre vanliga utmaningar som kan hindra er på vägen mot exceptionell kundupplevelse.
Ladda ner den kostnadsfria artikeln här